/<
25 Haziran 2025 - Çarşamba

SON HABERLER

“Ev Genci” Kaybolan Bir Nesil mi? Yeni Bir Başlangıç mı ?

Hazırlayan: Abdürrahim Türkmenoğlu https://youtu.be/7N_AUQQVbZk https://youtu.be/IL5D9PtFJ9k
Ana SayfaGündemGazi Yüksel'in Objektifinden  44 Yıllık Toplumsal Bellek

Gazi Yüksel’in Objektifinden  44 Yıllık Toplumsal Bellek

Fotoğraf: Can Tunca

Can Tunca

Yakın Doğu Üniversitesi (YDÜ) İletişim Fakültesi’nde öğretim görevlisi olan, deneyimli foto muhabiri Gazi Yüksel, 44 yıllık zengin meslek yaşamından derlediği eserlerini sanatseverlerle paylaştığı anlamlı bir sergi açtı. Cumhuriyetçi Türk Partisi Genel Başkanı Tufan Erhürman, Yakın Doğu Oluşumu Mütevelli Heyeti Başkanı Prof. Dr. İrfan Suat Günsel ve Yakın Doğu Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Tamer Şanlıdağ’ın açılışını gerçekleştirdiği sergi, 1985-2025 yılları arasında Kıbrıs Türk toplumunun yaşadığı sosyal, siyasal, kültürel ve sportif dönüşümlere Yüksel’in objektifinden bir bakış sunarak önemli bir görsel hafıza kaydı oluşturuyor. Gazi Yüksel bu uzun sanat yolculuğuyla ilgili detayları Perspektif gazetesine anlattı.

Emeğin ve Deneyimin Getirdiği Gurur ve Şans

YDÜ İletişim Fakültesi fuayesinde açılan ve 25 Mayıs’a kadar açık kalacak sergide Gazi Yüksel’in 44 yıllık mesleki birikimi sergileniyor. Bu çalışmanın kendisi için büyük önem taşıdığını vurgulayan Yüksel “Kıbrıs Türk toplumunda yaşanan sosyal, siyasal, kültürel ve sportif olgulara kameramla tanıklık ettim” dedi. Yüksel, bu tanıklıkları kendi öznel yorumuyla birleştirerek hem tarihi birer belge hem de güçlü haber fotoğrafları olarak toplumun ortak belleğine kazandırdığını söyledi. Bu süreçte kendini “şanslı” ve “gururlu” hissettiğini ifade eden deneyimli fotoğrafçı, “Ontolojik açıdan bakıldığında ‘niçin bu dünyaya geldin’ sorusuna da yapıp ettiklerim yanıt oluşturuyor” şeklinde konuştu.

Fotoğraf Hayatı Anlamlandıran Bir Olgudur

Gazi Yüksel için fotoğraf sadece bir iş değil, bir yaşam felsefesi. Fotoğrafın kendisi için “yaşamı anlamlandıran bir olgu” olduğunu belirten Yüksel, aynı zamanda fotoğrafı “Kendimi ifade etme, anlatma, duygu ve düşüncelerimi aktarma biçimimdir” sözleriyle tanımladı. Fotoğrafla iç içe bir yaşam sürmeyi ise “Fotoğraf çekerken görünümleri minimalize ederek sadeleştiririz, derinlemesine düşünerek hayatı da sade bir şekilde yaşarız. Hayat ve fotoğraf beraber yol alır” şeklinde açıkladı.

Haber ve Spor Fotoğrafçılığı Başta Geliyor

Uzun kariyeri boyunca birçok farklı alanda fotoğraf çeken Yüksel, “Birçok kategoride fotoğraf çekmişliğim vardır. Fakat haber ve spor fotoğrafçılığı en başta gelir”dedi. 44 yıllık meslek yaşantısına sığdırdığı yüzlerce fotoğrafı olan Gazi Yüksel, sanatsal fotoğraf ile haber fotoğrafı arasındaki temel ayrımı ise “Haber ve spor fotoğrafları, olan bitenin hikayesini doğrudan bir estetikle aktaran fotoğraflardır. O fotoğraflarda fotoğrafçının değil başka insanların hikayeleri vardır. Oysa sanatsal fotoğraf daha kişisel bir alandır. Sanatsal fotoğraflarda  fotoğrafçının kendi hikayeleri ve öznel estetiği söz konusudur”  şeklinde açıkladı.

KKTC Basın Fotoğrafçılığında Güncel Durum Değerlendirmesi

KKTC basın fotoğrafçılığının mevcut durumu üzerine değerlendirmelerde de bulunan Yüksel, kendi aktif olarak çalıştığı dönemle günümüz fotoğrafçılığını şöyle değerlendirdi: “Günümüzde üretilen haber ve spor fotoğraflarında ilginç, etkileyici ve heyecan veren eserlere çok nadiren rastlıyoruz. Bunun birden fazla nedeni vardır. Bana göre en önemli nedeni işin şevkle, sevgiyle ve hırsla yapılmaması ya da yapılamamasıdır.” Rekabetin yetersizliğinin de önemli bir etken olduğunu belirten Yüksel, “Rekabet ortamının olmayışı da etkili olgulardan biridir. Kendi dönemimde de ben tabir-i caizse ‘tek tabancaydım’ ama kendi kendimin rakibiydim. Yaptığım işi platonik bir aşk yaşar gibi yapıyordum” dedi.

Kamera: Veli Seymen Kocaer / Röportaj: Berivan Babahan

Fotoğrafta Manipülasyona Etik Yaklaşım

Fotoğrafta manipülasyonun kullanımına dair etik sınırları çizen Yüksel, haber fotoğrafında manipülasyonun kesinlikle kabul edilemez olduğunu vurguladı: “Haber fotoğrafına yapılacak herhangi bir müdahale gerçeğin çarpıtılması anlamı taşır. Bu nedenle hiçbir biçimde kabul edilemez. Belgesel fotoğrafçılık için de aynı ilke geçerlidir”.  Sanatsal bağlamda ise manipülasyonu desteklediğini belirten Yüksel “Sanatsal bir ifade biçimi olarak fotoğrafta manüpülasyon ise anlam ve estetiğe katkıda bulunması nedeniyle uyguladığım ve desteklediğim bir yaklaşımdır” dedi.

Unutulmaz Bir Haber Fotoğrafının Arka Planı 

Yüksel, kariyerinde iz bırakan haber fotoğraflarından biri olan “Kamudaki Dinamizm Gurur Veriyor” başlıklı çalışmasını ise “Ajansın karanlık odasında çalıştığım bir sırada Kamu Hizmeti Komisyonu Başkanı’nın şoförü kapıda uyuya kalmış bilgisi geldi. Bunun üzerine hemen fotoğraf makinesiyle olay yerine gittim. Yaklaşabildiğim kadar yaklaştım. 2-3 kare fotoğraf çektim ve sessizce oradan ayrıldım. Fotoğraf daha sonra çok ses getirdi” şeklinde anlattı. Yüksel, fotoğrafın Gazeteciler Birliği’nin basın gazetesinde yayımlandığında yılın en iyi haber fotoğrafı seçildiğini belirtti. 

Öğrencilerinin Başarıları En Büyük Gurur Kaynağı

YDÜ İletişim Fakültesi’ndeki 34 yıllık öğretim görevliliği süresince kendisini en çok etkileyen öğrenci çalışmalarından bahseden Yüksel, özellikle 2005-2006 yıllarındaki Gazetecilik bölümü öğrencilerinin başarısını örnek gösterdi. O dönemdeki çalışmaların çok etkili olduğundan bahseden usta fotoğrafçı  “2005-2006 yılları arasında Gazetecilik bölümünde gözünü budaktan ayırmayan öğrencilerimiz vardı. Onların Kuzey Kıbrıs’ta gerçekleşen toplumsal olaylara fotoğraflarıyla tanıklık ettikleri sergi büyük sükse yaratmış ve Kıbrıs Türk basınının büyük ilgisini çekmişti” dedi.  Ayrıca, YDÜ Uluslararası Fotoğraf Günleri’nin düzenlenmesinde aktif rol alan öğrencilerinin başarılarından duyduğu memnuniyeti de dile getirerek, “1999’dan 2019 yılına kadar 2 yılda bir düzenlediğimiz YDÜ Uluslararası Fotoğraf Günleri’nin gerçekleşmesinde görev alarak organizasyonların başarıyla sonuçlanmasını sağlayan öğrencilerimizden bugün bile Türkiye fotoğraf dünyasında övgüyle bahsedilmektedir” şeklinde konuştu.